Slovenien studietur 2012

Vi ankom til lufthavnen i Ljubljana, efter at have fløjet først til Prag og mellemlandet, derefter til Ljubljana. Vi skulle bo på Hostel Celica, som betyder ”Cellen”, et gammelt millitærfængsel, som er bygget om til Hostel

Her skulle vi bo de næste 3 dage, Celica er som et temahotel, en del af værelserne er bygget i de gamle celler, hvor der stadig er tremmer for vinduer og døre, som en del af oplevelsen.

Hotellet er meget ungt og hipt, de har en masse events med live musik og kulturelle arrangementer, så det er et spændende nytænkende sted, men en rundvisning havde været fint for mig, at bo der, 6 piger stuvet sammen i et lille værelse, tja, det er jeg nok ved at være for gammel til, men det var jo kun for er par dage, så vi måtte bare få det bedste ud af det.

Om aftenen gik vi lidt rundt og kiggede i byen, som er utrolig smuk, fik en pizza og lidt vin et hyggeligt spisested, og gik derefter trætte hjem og tidligt i send, efter en lang dag.

Vi  var inviteret op på slottet i Ljubljana, af det lokale turistkontor, hvor vi fik en virkelig lækker frokost serveret. Slottet ligger højt hævet over byen, med en smuk udsigt over hele området. Den tilhørende restaurant på slottet er drevet af en af Sloveniens dygtigste og mest anerkendte kokke, og det kunne smages. Vi fik ost, brød og hjemmelavet salami til forret, meget lækkert, og til hovedret kalvekød, som var virkelig mørt og lækkert, og dertil kartoffelmos og sauerkraut. Det var virkelig veltilberedt og lækkert, men igen kan det undre at maden er tung i det, ingen salat eller grøntsager (ud over sauerkraut, som også er tung i konsistensen), selv når det er de ypperste kokke landet har at byde på, der har kreeret menuen.

Restauranten ligger smukt placeret med udsigt til de fine gamle slotsmure.

Vi fik en guidet tur rundt i den smukke hovedstad, Ljubljana
Slottet ligger højt hævet over byen

Efter turen gik vi op og fik varm chokolade med flødeskum og Sacher Tarte i højhuset ”Skyscraper” som har en virkelig lækker café på 12. etage, med den mest fantastiske udsigt over hele Ljubljana og bjergene i baggrunden. Her sad vi imens solen gik ned og himlen skiftede til de fineste lyserøde farver

Min gruppe, på tur til den lille bjergby, Kamnik
Floden i Kamnik
Kløften i kamnik er 30m dyb, og virkelig en oplevelse værd.

Den sidste dag tog vi ud til kysten og besøgte de to havnebyer Portoros og Piran. Det var inspireret af italiensk stil, og lå også kun et par timers sejlads fra Venedig. Meget smukke byer, med fine gamle bygninger.

Vi nyder solen på en lokal café.
Udsigten foran vores hotel i Portoros.

Posted by Picasa

Den sidste dag inden vi tog hjem, der var 20 grader og solskin… Det havde været dejligt med et par dage ekstra her!