Comwell Sport er Danmarks svar på Club La Santa

Denne sommer bød på miniferie på Comwell sport i Rebild bakker. En super oplevelse der kom følgende artikel ud af. 

IMG_1144

Træningsvejledning, skønne naturoplevelser og sund mad er i fokus på Danmarks nye sportshotel

”Kom så! 10 mere! Kom, hep, hep, høje knæløft!” Lyden af instruktørens opmuntrende stemme gjalder ud over området. Vi er til ”Sungym” morgengymnastik på multibanen på Comwell Sport, med sol i ansigtet og vind i håret. Det er første gang i årevis jeg har dyrket morgengymnastik udendørs, faktisk ikke siden jeg var på La Santa Sport på Lanzarote. Og det er netop det Comwell Sport er. Danmarks svar på Club La Santa, det første danske sportshotel der ser dagens lys. Vi er taget på weekendtur til hotellet, spændte på at afprøve dette nye koncept. Min kæreste og jeg er begge aktive motionister, og med en særlig forkærlighed for weekendbreaks på skønne hoteller rundt om i Danmark, er dette en kærkommen lejlighed til at afprøve et hotelophold, som forener vores interesser som livsnydere og motionister. Varmen breder sig i kroppen i takt med smilet på læben, instruktørens engagement og overskud er smittende, dette er en skøn måde at starte dagen på.

IMG_1134

Morgenløbetur i Rebild bakker

Efter Sungym er der morgenløbetur med instruktør. Man kan vælge at løbe 1,8 km, en lille frisk tur rundt om hotellet, eller 4,5 km, hvor man kommer rundt i det kuperede terræn ved Rebild Bakker, hotellets naturskønne ”baghave”. Vi er en lille gruppe der vælger turen i bakkerne og løber på række efter instruktøren. Vi passerer gyldne marker, en frodig, grøn dal, og en flok brægende får på vores vej rundt i det naturskønne område. Det er smukt og særpræget, kuperet og ganske anderledes end hvad vi er vant til hjemmefra, hvilket giver oplevelsen en ekstra dimension.

IMG_1108

Vi passerer en kilde der løber hen over stien. ”Vandet er så rent at I kan drikke det!” råber instruktøren. ”Drik endelig hvis I er tørstige. Er det ikke fantastisk?” flere bukker sig ned og tager en slurk af det klare vand. Vi passerer kilden ved at hoppe fra sten til sten, til vi er på den anden side. Turen fortsætter gennem bakkerne hjem, og slutter med en stigning på ca. en halv kilometer. Så er dagen begyndt!

Så går det over stok og sten

Efter morgenmaden kører vi mountainbike i den nærliggende Rold Skov. Man låner MTB cykler i receptionen, og efter lige at have justeret lidt på sadelhøjde og modtaget kort over området går det over stok og sten. Vær opmærksom på at den afmærkede ”blå mountainbike rute” er ensrettet, og derfor kun afmærket den ene vej rundt. Det var vi ikke bevidste om lige først, og man kan godt komme til at spilde lidt tid på at køre rundt og lede efter rutemarkering, skønt man sagtens kan nyde skoven på må og få i stedet for at følge ruten. Rold Skov er fantastisk smuk og varieret, med både bøgeskov, granskov og moseområder. Der er mange skønne stier og flere mountainbike tracks som ikke er afmærket, men dukker op hist og pist i krattet. Man kan med fordel tilmelde sig ”MTB Sightseeing” turen, som er en times kørsel rundt i området med instruktør. Spørg i receptionen hvis I er i tvivl.

IMG_1058

Vi kører en to timers tur hvor vi får udfordret os selv i det kuperede terræn i den smukke grønne skov. Vi kører på stejle skråninger og smalle stenede stier med knoldede trærødder.

IMG_1054

Vi passerer store majestætiske træer, smalle broer over små vandløb, ser rådyr der i elegante spring krydser stien foran os, og en rovfugl der svæver lydløst mellem træerne. Jeg bliver nærmest høj af glæde over den smukke natur og det kick det giver at koordinere og balancere cyklen i høj fart rundt på skovens stier. Snart når vi til Store Økssø, som er så ren at den bruges til udendørs svømning i våddragt. Der er opmålt en rute på 2,6 km rundt i søen, som bl.a. bruges til triatlon træning. Ruten er tydeligt afmærket og fra startstedet er der 150 meter frem til den første markering, hvor man kan bunde hele strækningen, hvilket åbner mulighed for de der ikke er helt trygge ved at svømme i en dyb sø. Vi nøjes dog med at nyde panoramaudsigten over søen, og i stedet køre mountainbike ruten.

IMG_1039

 

Fokus på sund kost og kalorietælling

Om aftenen skal vi prøve en to retters middag i hotellets hyggelige restaurant, med udsigt til en skøn have.  Dagens menu er hver dag delt op i en dagens hovedret, samt et lidt sundere alternativ. Desuden en forret eller dessert. Første dag står valget mellem svinefilet med ris og karrysauce og grønt, eller stegt kyllingefilet med fuldkornspasta og grønt. Vi vælger ”den sunde” som smager udmærket. Det er ikke gourmetmad, men veltillavet og med masser af salat.

IMG_1047

IMG_1048

Herefter får vi en lækker syndig dessert, rabarber crumble med vanilje is, uhm! Dagen efter får vi rejecocktail til forret, og derefter står valget mellem braisseret kalvespidsbryst med persillekartofler, sauce og grønt, eller bagt laks med quinoasalat og grønt. Her vælger vi kalvekødet, som er utrolig mørt og lækkert, og egentlig også sundt og nærende. Det eneste ”usunde” er nok saucen, men det opvejes af at maden er virkelig lækker. Der skal også være plads til forkælelse!

IMG_1102

Konceptet med at have en ekstra sund valgmulighed er rigtig fin. Frokosten serveres i den stemningsfyldte sportsbar, hvor der vises sport på store fladskærme, og der er mulighed for udendørs servering, hvilket vi benytter os af. Her tilbydes forskellige salater og pastaretter eller en ”to go” sund sportsbolle til turen.

IMG_1090

IMG_1092

IMG_1089

Kalorieindholdet i retterne er anvist på menukortet, hvilket er rigtig fint, men kun i sportsbarens menukort, ikke i restaurantens, så her er konceptet endnu ikke helt ensrettet.  Desuden kan man købe hjemmelavede müslibarer og frugt skåret i tern i portionsanretninger. Igen er der tænkt på sundhed og på at det skal være nemt at komme på tur i området uden at skulle tænke på forplejning undervejs.

 

Træningsvejledning:

Lørdag efter nogle lækre salater til frokost i sportsbaren, skal vi til træningsforedrag med sportsinstruktør Kamilla Tinggaard. Med en baggrund indenfor kampsport, coaching, sportsernæring og som personlig træner, er hun godt klædt på til at vejlede os. Kamilla er virkelig passioneret omkring træning og det smitter. Hun starter med at fortælle om mål og succes, hvor vi bliver opfordret til at tænke over hvorfor vi træner og hvad vi ønsker at opnå med træningen. Hun fortæller om at turde bevæge sig ud af komfortzonen, dér hvor vi føler det trygt og velkendt, og komme ind i læringszonen, hvor der sker udvikling og man lærer nyt. Dette kan medføre følelser af ubehag og usikkerhed, men der er også meget at vinde. Det er en balancegang, for presser man sig selv for meget, kan man også komme derud, hvor man går i panik, og det er ikke udviklende. Det gælder derfor om at finde den gyldne vej til udvikling, og selv om man skal udfordre sin komfortzone, så må det stadig gerne være sjovt og lystbetonet, træning skal gerne være en glæde og ikke en sur pligt. Efter foredraget får vi et kvarters tid til at summe lidt over det hun har talt om, og finde et konkret mål. Derefter vil hun coache os i hver vores målsætning.

IMG_1095

Jeg kan sagtens genkende mig selv i det Kamilla har talt om. F.eks. har jeg haft et mål om at få svømmet hver uge, da jeg ved det er den bedste måde at holde min ryg i orden efter nogle rygproblemer, samt et godt supplement til min løbetræning. Men jeg må erkende at indsatsen desværre bliver alt for sporadisk. Med tanken om at udfordre komfortzonen i baghovedet går det op for mig at min manglende indsats skyldes at jeg har betragtet det at gå i svømmehallen som kombineret træning og wellness. At gå i jacuzzi og sauna efter svømningen var blevet min motivation, en lille belønning jeg gav mig selv for indsatsen. Men i sommerhalvåret hvor de indendørs svømmehaller har lukket hvor jeg bor, er muligheden for at svømme indsnævret til udendørs svømning hvilket jo kan være en halvkølig omgang (uuuuhhh, dansk sommer!). Jeg havde simpelthen hængt min træningsindsats alt for meget op på en ganske særlig belønning, i stedet for at fokusere på det øgede velvære, den styrke og smertefri krop jeg opnår ved at svømme. Så at svømme udendørs… ja det ville jo i hvert fald kræve at jeg træder ud af min komfortzone! Så jeg sætter mig et nyt mål om at få svømmet hver uge, uanset kulde og ”manglende” belønning, målet er nu i stedet velvære og en stærk ryg! På samme måde gennemgår vi andre aspekter af min træning, jeg kører også mountainbike, løber og dyrker yoga. Jeg føler virkelig jeg får nogle ting på plads rent mentalt. Kamilla coacher mig igennem en række spørgsmål om hvordan det kan lade sig gøre at integrere træningen, og om det er realistisk i en travl hverdag. Jeg kan tydeligt mærke hvordan træningsvejledningen har inspireret og motiveret mig og kan nu gå hjem med en række meget konkrete mål som skal hænges op på køleskabet. For at få mest ud af vejledningen, er det en god idé at tænke lidt over hvad man gerne vil med sin træning, inden man tager på Comwell sport.

 

Holdtræning

Efter træningsvejledning er det blevet tid til ”Stretch’n Balance”, som består af træning med ”Fitball”, en stor blød fitnessbold, samt elementer fra yoga og pilates. Formålet med træningen er øget smidighed og bedre balance. Igen foregår træningen udendørs, vi er heldige med vejret, og kan træne til solskin og en let brise, akkompagneret af afstressende meditativ musik. Vi udfører forskellige øvelser fra pilates, hvor vi får trænet bækkenbunden, suppleret med yoga, hvor der skabes et flow af tre stillinger som vi gentager i vores eget tempo, da det er indøvet. Øvelserne instrueres omhyggeligt, så alle kan være med uanset niveau, og tilpasses den enkelte hvis man har problemer med gamle skader og skavanker. Derefter skal vi prøve nogle Fitball øvelser, som jeg var lidt spændt på, da jeg havde en forestilling om at bolden simpelthen bare ville trille væk under mig, så var lidt forhåndsindtaget, at det nok ikke var lige mig. Men jeg bliver positivt overrasket, for godt nok skal man lige koncentrere sig for at holde bolden i skak, men efter instruktørens anvisninger og en hjælpende hånd ind imellem, får jeg da både udført maveøvelser, hoppet lidt og strækket ud ved at ligge bagoverbøjet på bolden, hvilket jeg ikke i min vildeste fantasi havde drømt om at jeg kunne.

Der er en dejlig stemning og flere gange får vi nærmest grineflip over strabadserne. Sjov og effektiv træning. Effektiv fordi jeg i flere dage efter er så øm i mavemusklerne som jeg ikke har været længe, og det mærkes tydeligt at det ikke bare er de store mavemuskler, men at kombinationen af øvelserne og at skulle holde balancen på bolden, bevirkede at jeg fik fat i alle de små mavemuskler også. Træningen er en dejlig kombination af styrke og stræk, og efterfølgende er jeg kommet helt ned i gear ovenpå en lang dag med sportslige udfoldelser. Ud over Stretch’n Balance tilbydes cirkeltræning, sportsboxing, aqua fitness, kettlebell træning og meget mere.

Vandretur i Rold Skov

Søndag vælger vi at tage på vandretur i Rold skov inden turen går hjem. Igen bliver vi overvældet af naturens skønhed, her er så smukt. Er man som vi til skønne naturoplevelser kan en vandretur i skoven virkelig anbefales, da man nyder området i et mere roligt tempo.

IMG_1078

IMG_1063

Det kan godt være at Comwell Sport ikke er Club la Santa på Lanzarote, men dansk natur har også meget at byde på, og vi er bestemt ikke blevet skuffede. Comwell Sport er stadig præget af at det er et nyt koncept som skal til at udfoldes, men det fungerer allerede rigtig godt med engagerede instruktører, gratis udlån af cykler og udstyr, en række holdaktiviteter, træningsvejledning og sund, lækker mad. Placeret midt i et af de smukkeste områder i Danmark med mulighed for både vandring, løb, mountainbike, landevejscykling og udendørs svømning er der lagt op til masser af gode oplevelser for motionister og livsnydere på alle niveauer. Vi glæder os allerede til at vende tilbage med vennerne eller familien.

Fakta:  

Ophold

Comwell Sport tilbyder fem typer introforløb, frem til december 2014:

Comwell Sport Delight

Kick-start – kom rigtigt i gang

Boost – vi giver nye indtryk

Advanced – tiden er din egen

Extreme – den vilde side af Comwell Sport

Priser fra 1096-1898kr pr person. Der tilbydes medlemsrabat på 20% på alle ophold for Club Comwell medlemmer. Det er gratis og uforpligtende at være medlem. Der er gratis udlån af MTB-cykler og våddragter. Der tilbydes personlig sportsrådgivning og tekniktræning.

Alle ophold inkluderer desuden:

  • Deltagelse i holdtræning

  • En frokost i sportsbaren eller grab and go lunchbox

  • To 2-retters middag

  • To overnatninger

  • To morgenbuffet

  • Comwell Sport løbeshirt

Læs mere http://www.comwellsport.dk/tilbud/

Faciliteter:

 

Løbe-, vandre-, cykel- og mountainbikeruter

Tennisbane – Multibane – Beachvolleybane

Opmålt svømmerute i St. Økssø ca. 3. km fra hotellet.

Indendørs swimmingpool, dampbad, koldtvandskar & Sauna

Fitnessrum

Holdaktiviteter:

 

  • SunGym: Morgengymnastik for alle

  • MTB Sightseeing: Let tur rundt i skoven på mountainbike

  • Trailløb: Løb i terræn rundt i den flotte natur

  • Urban Trail: Løb i terræn med indlagte styrketræningspas

  • Circuit Training: Cirkeltræning, med en variation af øvelser

  • Aqua Fit’n Fun: Træning i vand med fokus på leg og styrke

  • Stretch’n Balance: Fitball samt yoga- og pilates øvelser

  • Sportsboxing: Kamsportsteknikker og pulstræning  

  • Kettle Training: Tekniktræning, puls- og styrkeøvelser

  • Sjip’n Fit: Sjippetov kombineret med cirkeltræning. 

 

 

Skriv et svar

