Slowtravel togrejse til Paris

1-IMG_0298

Slow travel er en dejlig måde at rejse på. Vi havde valgt at sommerferiens rejse til Paris skulle foregå i tog. Turen går fra København til Hamborg, hvor man skifter til nattoget til Paris. Vi havde opgraderet turen lidt, med 1. klasse til Hamborg, og topersoners sovekupé i nattoget. Vi startede på Hovedbanen med at afhente den gratis kaffe og varm chokolade der følger med billetten. Og det var ikke den lunkne, vandskadede slags, men dampende frisklavet cafe latte og chokolade i store krus. God start!

1. klasse var lys og luftig, masser af benplads, store behagelige læderindtrukne stole og gratis aviser. Næsten ingen børn, de får der var der, var så velopdragne at der var ro – et stort plus når man rejser. Man vænner sig hurtigt til det komfortable ved at rejse på 1. klasse – og værdsætter det først rigtig når man har taget turen ned gennem en almindelig togvogn, stoppet til randen med rejsende og et væsentligt højere støjniveau, særligt når man rejser i højsæsonen som vi gjorde. Det var de 200 kr. ekstra værd! Et lille hjertesuk er dog at der ikke var sæbe på toilettet og der var graffiti på ruderne. Det er jo så basalt, at det burde være i orden uanset om man rejser på almindelig eller 1. klasse, men når man har betalt en højere pris for at opgradere sin rejse, så er det for tyndt at man ikke kan få vasket hænder og at den udsigt som man havde glædet sig til skulle være en del af slow travel oplevelsen, er ødelagt af grim grafitti.

Vi sejlede med færgen via Rødby-Puttgraden, overfarten tager ca. 45 minutter, og gav afveksling og frisk havluft.

SAM_0689

Dog skal man være indstillet på flere skift undervejs, i det man skal forlade toget under overfarten, og senere skal skifte i Hamborg.

1-SAM_0691

Vi havde valgt at have 3 timer i Hamborg (man kan også nøjes med 1) og det viste sig at være en fejl. Jeg havde tænkt at det var rart med god tid, og Hamborg skulle være en fed by, som man måske kunne nå at opleve lidt af. Her havde jeg lige glemt den væsentlige detalje at man går rundt med al sin bagage, for vores vedkommende to store kufferter samt håndbagage. Det fremmer ikke ligefrem lysten til at udforske byen og tage turen op og ned af gågaderne. I stedet endte vi på den nærmeste Macdonalds som lå 50 meter fra perronen, så i løbet af en halv time var vi færdige med at spise. Så var der ligesom 2½ time til toget til Paris… vi gik lidt rundt i den gigantiske stationsbygning kombineret med shoppingcenter, og fandt så et hyggeligt venterum på perronen, med rigtig behagelige stole, og mulighed for at lukke en dør for støjen fra den enorme station, som er temmelig heftig. Her sad vi så og læste, så på mennesker og spillede spil, og på den måde gik tiden, men de par timers ventetid kunne vi nu god have været foruden.

1-SAM_0776

Endelig kom vores nattog til Paris. Vi rejste med Deutche Bahn, som også har salgskontorer i Danmark med dansktalende personale.

Også her havde vi opgraderet til en 2 personers sovevogn, frem for en 6 personers, og endnu engang var jeg taknemmelig for det valg. Godt nok er begge kupéer minimale, men det var virkelig rart at kunne lukke døren ind til vores egen lille kupé og være i fred. Igen kom vi forbi de almindelige sovevogne, som nærmest virkede klaustrofobiske, med seks personer på usandsynligt lidt plads, og synes det var det hele værd at have betalt ekstra.

SAM_0693

Vi stod på nattoget ca. 19.30 og man kunne herfra ligge på sin seng og nyde udsigten til vidtstrakte marker, græssende dyr, og vandløb, indtil solen gik ned. Der er noget ubeskrivelig hyggeligt ved at blive vugget af togets bevægelser, hvilket gjorde os helt døsige og det endte med vi gik meget tidlig til ro, efter nærmest at være blevet lullet i søvn. Man sover udmærket i køjesengene, lidt hårde madrasser, men skønt at kunne ligge ned, fremfor når man kører bil til udlandet. Blev dog vækket adskillelige gange af togets rumlen og gyngende bevægelser.

IMG_0283 IMG_0277 IMG_0271

SAM_0767 SAM_0759 SAM_0725

Vi havde også et smart lille skab med håndvask og spejl i kupéen, det var også ganske rart, og pænt, rent og velholdt.

SAM_0770

Næste morgen fik vi serveret morgenmad i en anden kupé som var indrettet med spisepladser, hvilket var med i prisen. Her fik vi en lille brikjuice, kaffe, et rundstykke og en sød brioche. Velkommen til Frankrig!

SAM_0774

Endelig ankom vi til vores destination Gare du Est i Paris

1-SAM_0803

Denne rejseform kan anbefales hvis man har god tid, og lyst til at rejse langsomt, men det er bestemt ikke for utålmodige sjæle. Selv synes jeg det var en fantastisk måde at komme ned i gear på, ovenpå en travl periode på arbejde, og den lange to-do liste der lige skulle afkrydses inden afrejse. Jeg havde medbragt bøger, computer og magasiner og havde forventet at bruge tiden på at fordybe mig, men tiden blev i stedet skønt spenderet på at nyde den smukke udsigt over landskabet med små landsbyer og pittoreske kirker ud af et togvindue, eller falde i staver og bare være. Og trække vejret. Langsomt. Da jeg rejste med en 15 årig der også nyder roen har det været super, men vi er også enige om at det har været en fantastisk oplevelse, men når det er sagt var vi glade for at skulle med flyet hjem, trætte og mætte af indtryk efter 10 dage i Paris. Det tager et helt døgn med toget og 2 timer med flyet.

Flere blogindlæg om vores oplevelser i Paris følger!